(a szerkesztő) [= Lőrincz Róbert]
A Magyarság (ma Vasutas) sporttelep építése
Megjelent: Dunakeszi Helytörténeti Szemle: 8. évfolyam 3. szám (2015. december), 1. old.
A cikk eredetijének digitális verziója pdf-ben »
A Dunakeszi Vasutas jogelődje, a Magyarság Sport Egyesület 1926-ban alakult a dunakeszi Járműjavító gyári sportegyleteként. Az új egyesület vezetői még abban az évben a MÁV Igazgatósághoz fordultak a Járműjavító mögötti terület megvásárlásának, és ott sporttelep építésének ügyében. A területet a Magyar Királyi Államvasutak Igazgatósága ingyen az üzem rendelkezésére bocsátotta. A kezdetben csak grundnak nevezhető területen, ahol a labdarúgók először tartották edzéseiket, csupán két földbe ásott fűzfa karó jelentette a futballpályát.
A sporttelep helyének kijelölése abból a szempontból előnyös volt, hogy a gyár előtti iparvágány önerőből történt meghosszabbításával az építőanyagok szállítása könnyen megoldhatóvá vált. A Főműhely vezetője, Lányi Ferenc még 1926 szeptemberében Káldos Endrét, az üzem mérnökét bízta meg a sporttelep terveinek, műszaki dokumentációjának elkészítésével. Még abban a hónapban – az üzem munkásainak jelentős segítségével – megindult a 3 évig tartó építkezés.
Először a 120×70 méter méretű homokos labdarúgópálya és a tribün készült el 1929-ben. A lelátó és az öltözők helyét úgy jelölték ki, hogy a labdarúgópálya köré futópálya is készülhessen. A napjainkban már kellemes árnyat adó fák nagy részét is ekkor ültették. Az első verseny és egyben a hivatalos pályaavató ünnepség egy 1929-ben – az építkezések befejezése után néhány héttel – megrendezett futóverseny volt.
A kis képen, mely 1926-ban készült, a sporttelep részére kijelölt füves területen végzett első „kapavágásokat”, a földmunkák megkezdését láthatjuk. A nagy fénykép az 1929-ben átadott fedett tribün építését örökíti meg.