Az első magyar gépek vitorlázórepülő világbajnokságon

2019. július 24. 08:10


1956-ban Magyarország először képviseltette magát vitorlázórepülő világbajnokságon. A Saint-Yan-ban 1956. június 29. és július 13. között megrendezett versenyre a Magyar Önkéntes Honvédelmi Szövetség (MÖHOSz) „két új verseny-vitorlázógép tervezését és építését rendelte meg az AKKÜ-nél [Alagi Központi Kísérleti Üzem].”[1] Versenyzőink, Mező György és Kalmár László ezekkel az új fejlesztésű gépekkel, az A–08 „Sirály”-okkal indultak Franciaországban. A gépet Zsebő Ferenc főkonstruktőr irányításával tervezték és építették meg.

A Sirály Alagon egy 1956-os híradóban
(Forrás: Filmhíradók Online)

A gépet a szoros határidő miatt nagyon gyorsan kellett megtervezni és elkészíteni (a tervezés és a kivitelezés 1955 legvége[2] és 1956 májusának eleje között, gyakorlatilag négy hónap alatt történt), így kísérletezésre nem maradt idő. A repülőgépek – melyeket kezdetben „Kékmadár”-nak hívtak – teljesen fából, a megszokott, az akkori színvonalnak megfelelő szerkezettel készültek. Berepülésük 1956 májusában történt Dunakeszin. A pilóták gyakorlatilag még csak ismerkedtek az új gépekkel (és az olyan, a magyar vitorlázórepülésben újnak számító berendezésekkel, mint a rádió[3]), amikor élesben kellett repülniük a vb-n.

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

 

A világbajnokságon a magyar versenyzők a várt eredményeket nem hozták, Kalmár a 25., Mező a 37. helyen végzett. A felkészülési idő hiánya mellett a pilóták elméleti és technikai képzettsége sem volt megfelelő – vonta meg a mérleget rögtön a verseny után Baló László szakíró.[4]

A magyar versenyzők szereplése nem sikerült ugyan a legfényesebben, de a gépek bizonyítottak. „Teljesítményeik a világ élvonalbeli gépei közé emelték őket […] s velük repülték vitorlázórepülőink azokat az első fontos teljesítményeket, amelyekkel vitorlázórepülésünket a korszerű sebességi repülések korszakába átvezették.”[5]

A dunakeszi repülőgépgyártás a Sirályok megalkotásakor mindössze tízéves volt.[6]

JEGYZETEK

[1] Jereb Gábor: Magyar vitorlázó repülőgépek, Műszaki, Bp., 1988, 202.
[2] Mező György – Kalmár László: Az 1956. évi Vitorlázórepülő Világbajnokság, in: Repülés, 1956/8: 10.
[3] Mező György – Kalmár László: Az 1956. évi Vitorlázórepülő Világbajnokság, in: Repülés, 1956/8: 11.
[4] Baló László: Mindenfajta időjárásban repülni!, in: Szabad Ifjúság, 1956/167: 6.
[5] Jereb, id. mű, 202.
[6] Városunk repülőgépgyártásához lásd: Csoma Attila: A repülőgépgyártás története Dunakeszin, in: Dunakeszi Helytörténeti Szemle, 2008/2: 4–5.