Alagon gyártott utánfutók és lakókocsik
2019. július 29. 15:44
A szocializmus hiánygazdaság volta az utánfutókat tekintve is megmutatkozott. A ’70-es évek végéig a hazai ipar nem látott fantáziát utánfutók gyártásában, az import pedig korántsem fedezte a szükségleteket. 1979-ben azonban két vállalat is, az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) pécsi telephelye, illetve az Alagi Állami Tangazdaság is megkezdte (melléktevékenységként) az utánfutók gyártását. 1979 novemberében már meg is lehetett tekinteni a termékeket az Autóker Népköztársaság úti szalonjában.[1]
Az Autóker vevőszolgálata
(Forrás: Autó-Motor, 1980/21: 12.)
Az alagi modell a kimondottan áruszállításra tervezett Farmer volt.[2] A Farmer sikerrel enyhített az utánfutóhiányon, az első évben több százat adtak el belőle, de természetesen jóval többre volt igény, amit az alagi vállalat igyekezett is kihasználni. A tervgazdaság nyilvánvaló végét jól jellemzi, hogy Bóza János (az AÁT műszaki osztályvezetője) 1980-ban azzal büszkélkedhetett, hogy a háztáji (a második gazdaság) által támasztott piaci igények gyors kiszolgálásával tehettek szert gazdasági előnyre.[3] Arról nem is beszélve, hogy az utánfutó az amerikai gazdákról lett elnevezve…[4]
Az F–500-as reklámja
(Forrás: MaNDA)
1980-ban a Farmert már három típusban, normál, ponyvázott és speciális változatban állították elő, a termékcsaládot bemutatták a Szegedi Ipari Vásáron is, ahol egyből vásárdíjas lett.[5] A vállalat igyekezett lépést tartani a vevői igényekkel, az Autó-Motor egyik 1980-as száma arról számol be, hogy a nagyobb utánfutókat (ti. a Farmereket) kéthetes várakozási idő után tudják szállítani.[6] Az alagi üzemben ekkor már 80 millió forint értékben állítottak elő különféle ipari termékeket.[7]
Az Alagi Állami Tangazdaság díjazott speciális áruszállító utánfutója
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1980/172: 3.)
A termelésbe 1981-ben bekapcsolódott „az aszódi Ferromechanika Ipari Szövetkezet, amely a kocsik alvázát” készítette az utánfutókhoz.[8] Szükség is volt a bedolgozásra, 1981-ben több mint ezer utánfutó elkészítését célozták meg.[9] Közben persze reklámozták is az utánfutókat, egyebek mellett a Pécsi Ipari Vásár levélben tájékoztatta a vásárlókat a Tangazdaság elérhető termékeiről.[10]
1981-ben a Farmer a Budapesti Nemzetközi Vásáron is bemutatkozott. Az Esti Hírlap a következőket írta róla: „Igazi vásárfia a Farmer teherutánfutó. A BNV-n, a III-as számú kapunál, a Centrum Áruház Vállalat kiállítási helyén, a Budai Lottó standjánál meg is vásárolható. A Farmer teherutánfutót az Alagi Állami Tangazdaság ipari üzeme gyártotta, a KERMI-nél kitűnő minősítést kapott.”[11] A BNV-n elért sikerről beszámolt a Pest Megyei Hírlap is.[12]
A háromféle Farmer
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1981/237: 5.)
A siker azonban megnövelte a keresletet is, amelyet kapacitás (végső soron pedig beruházási keret) hiányában a vállalat már nem tudott kielégíteni, a várakozási idő fel is szökött fél évre. Az ezer fölötti darabszámot nem tudták tartani, egy 1981 októberében megjelent cikk szerint csak évi 600-650 darab elkészítése volt lehetséges.[13] A cikkből az is kiderül, hogy a pécsi mellett már a szegedi AFIT és egy lenti szövetkezet is gyártott már utánfutókat, „de kiváló áru csak az alagi teherszállító lett.”
Egy 1982-es hirdetés szerint jelentősen megnövelhették a termelést, mert gyakorlatilag azonnali értékesítéssel kecsegtették a vásárlókat. „Áruházunkban kifizeti, és még aznap 14 óráig Dunakeszin kiválaszthatja a Farmer utánfutó színét, majd nyomban át is veheti.” – szólt a Budai Lottó Centrum Áruház reklámja.[14]
1982-es reklám
(Forrás: Esti Hírlap, 1982/81: [5].)
A Farmer a korabeli beszámolók szerint drága (36.500 Ft), de sokak szerint jó, minden bizonnyal megtérülő befektetés volt. Népszerűségét jelzi az is, hogy a Pest megyei Iparcikk Kiskereskedelmi Vállalat helyi áruházában 1982 áprilisában már az 1000. darabot adták el az utánfutóból.[15] Egy cikkben egyenesen szupernépszerűségről írtak.[16]
A szerelőcsarnokban
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1982/266: 5.)
A cég további újdonságot is bevezetett. 1982-ben kedvezményes áron (7.800 Ft-tal olcsóbban) olyan csomagban is árusította már utánfutóit (a Farmer mellett a Hobbyt is), melyet a vevőknek maguknak kellett otthon összeszerelni. Sikeres összeszerelés után a vállalati üzem ingyen levizsgáztatta az utánfutókat.[17] Szintén ebben az évben jelentette be az AÁT, hogy hamarosan lakókocsik gyártásába kezd, kereslettől függően évi 300-1000 darabos kapacitással.[18]
A szerelőcsarnokban
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1982/266: 5.)
Az F 250-es utánfutó szerelése
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1985/251: 4.)
1983-ban az AÁT gazdaboltjában megkezdték az utánfutó-alkatrészek árusítását.[19] Ám ebben az évben jóval fontosabb volt a vállalat életében, hogy a BNV-n bemutatták új terméküket, a lakókocsi prototípusát is. A fejlesztésről így számolt be a megyei lap: „A Farmer Família elnevezésű lakókocsi két változatban kerül majd forgalomba. Az egyik gáztűzhellyel, zuhanyozó fülkével, hűtőszekrénnyel felszerelt változat két felnőtt és két gyermek számára biztosít kényelmes életteret, akár utazás során, akár egy üdülőtelken, hétvégi házként felállítva. A másik lakókocsi jóval olcsóbban, belső berendezés nélkül kerül majd forgalomba. Ezt elsősorban mozgóárusoknak, büféseknek ajánlják a termelők. A vásárlók igényeik szerint használhatják fel a belső teret, mindenki maga választhatja meg a berendezést.”[20] A lakókocsit borsos ára ellenére sokan ott helyben, a BNV-n szerették volna megvásárolni. Az árhatóság a következőképp állapította meg a fogyasztói árakat: az alapváltozat 150.000 Ft-ba, a berendezett változat pedig 242.000 Ft-ba került.[21] A korabeli viszonyok között teljes joggal nevezték ezeket luxuslakókocsinak.[22]
Farmer Família
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 19832/207: 5.)
1985-ben a népszerű utánfutócsalád gyártása veszélybe került, az AÁT és a többi szövetkezet telítette az utánfutópiacot. Míg korábban évente több mint ezer darab kelt el csak az F–250-esből, addig 1985-re ez a szám – az engedményes kiárusítás ellenére – visszaesett 150-re. [23]
Kiárusítás
(Forrás: Pest Megyei Hírlap, 1985/119: 6.)
Az utánfutógyártás vége nem sokat váratott magára. 1987-ben már azért emelte ki az AÁT-t a pénzügyminiszter, mert sok lábon álló, a piaci változásokra gyorsan reagáló állami gazdaság. „Ahol nem riadnak vissza a veszteséges ágazatok megszüntetésétől sem. Így váltotta fel például az utánfutók gyártását a fémtömegcikkek és műanyag alkatrészek előállítása.”
Az alagi utánfutók gyártása nem tartott tíz évig. Bár több mint harminc éve leálltak a Farmerek gyártásával, olykor fel-felbukkan egy-két eladó példány.
2012-es hirdetés
(Forrás: alkupiac.hu)
JEGYZETEK
[1] Hazai autó-utánfutók – sorozatban, in: Magyar Nemzet, 1979/272: 10.
[2] Bemutató az Autókernél, in: Népszabadság, 1979/272: 9.
[3] (deáki) [= Deáki László]: Utánfutó a háztájinak – a nagyüzemből, in: Népszava, 1980/183: 5.
[4] Vö. az AFIT utánfutóját Víkend-nek nevezték.
[5] Bálint Ibolya: Újdonságokkal találkoztunk. Sikerrel szerepeltek a Pest megyei kiállítók, in: Pest Megyei Hírlap, 1980/172: 3.
[6] [Az utánfutók…], in: Autó-Motor, 1980/21: 12.
[7] (kasznár): Képszeg, kampó, gyűszű. Az igényekhez alkalmazkodó termékválaszték, in: Magyar Hírlap, 1981/124: 8.
[8] Alváz utánfutókhoz, in: Gödöllői Hírlap, 1981/40: 1.
[9] (kasznár), id mű.
[10] Fóti Péter: Jó üzlet a látványosság, in: Népszava, 1981/167: 4.
[11] Békés Attila: Autók, utánfutók, alkatrészek, in: Esti Hírlap, 1981/221: [4].
[12] Gépkocsi-utánfutók Alagról, in: Pest Megyei Hírlap, 1981/237: 5.
[13] L. Zs.: Teherutánfutók Alagról. Elkelnének minden mennyiségben, in: Pest Megyei Hírlap, 1981/245: 1.
[14] In: Esti Hírlap, 1982/81: [5].
[15] Elkelt már az ezredik is, in: Pest Megyei Hírlap, 1982/83: 5.
[16] L. Zs.: Egyedül nem megy… Kooperálni kell, in: Pest Megyei Hírlap, 1982/52: 3.
[17] Almási István: A vevőhöz igazodva, in: Népszabadság, 1982/266: 5. Lásd még: Egységcsomagban. Utánfutók – házilag, in: Pest Megyei Hírlap, 1982/292: 8.
[18] Almási, id. mű és lásd még: Kiegészítő tevékenységből. Másfél milliárd, in: Pest Megyei Hírlap, 1982/287: 1.
[19] Érdeklődők és vásárlók, in: Pest Megyei Hírlap, 1983/142: 5.
[20] Farmer Família. Az első hazai lakókocsi, in: Pest Megyei Hírlap, 1983/207: 5.
[21] Lakókocsik a majorból. A kereslethez alkalmazkodnak, in: Pest Megyei Hírlap, 1983/255: 5.
[22] F. Z.: Pest megyei termelőszövetkezetek a vásáron. Nyereséget hozó munkaalkalom, in: Pest Megyei Hírlap, 1983/224: 3.
[23] S. T. F.: Gyártás rendelésre. Alagi utánfutók, in: Pest Megyei Hírlap, 1985/306: 6.