(a szerkesztő) [= Lőrincz Róbert]
115 éves a vasútállomás épülete
Megjelent: Dunakeszi Helytörténeti Szemle: 6. évfolyam 1. szám (2013. május), 1. old.
A cikk eredetijének digitális verziója pdf-ben »
A dunakeszi vasútállomás épülete a város egyik legrégebbi, s talán a legleromlottabb állapotban lévő építészeti emléke. Az ország első vasúti megállói közé tartozó, 1846-ban épített eredeti megálló nem felelt meg annak a színvonalnak, amelyet az 1891-ben létesített alagi lóversenypálya látogatottsága megkövetelt. Új állomásra volt tehát szükség, melynek 115 évvel ezelőtti, 1898-as tervezéséről, és építési munkálatairól a Mikszáth Kálmán által szerkesztett Országos Hírlap korabeli hírei tudósítanak: „A magyar királyi államvasutak igazgatósága elhatározta, hogy a dunakeszi állomást 106,000 forint költséggel teljesen újraépítteti s az alagi oldalra, a nagytribün közelében helyezi el. Maga Dunakesz község még 60,000 forintot ád az építkezéshez, mely összegen az utakat és feljárókat hozzák rendbe. A régi állomási épületet lakásokká alakítják át. Az új állomás építését s az állomás kibővítését már megkezdték s, az összes munkálatokkal szeptember közepére készülnek el.” (1898. június 18.)
„Az alagi versenyekre legközelebb kiránduló sportközönséget kellemesen fogja meglepni az a hatalmas állomási épület, mely az alagi versenytér közvetlen közelében a vendéglővé átalakított kiállítási erdészeti pavillon alján épült. A kereskedelmi miniszter a nagy vasúti kölcsön első részletéből építtette a váczi osztálymérnökség felügyelete alatt az új állomást, mely a szakértők szerint a máv legmodernebbül berendezett állomása. Az új épület egy kilométer távolban van Dunakesztől, mely hatvanezer forinton az utakat hozta rendbe, hogy az állomás könnyen hozzáférhetővé legyen. Az állomás, mely Dunakesz-Alag nevet kapta, most készült el teljesen s megnyitása e hónap 15-én megy végbe. E naptól kezdve a vasutak csak itt állnak meg s a régi állomást a tisztviselők lakásainak alakítják át.”
(1898. október 14.)